בית הסרט העברי

לזכר יוסי הלחמי (1933-2019), במאי, מיסד האתר וחוקר תולדות הסרט העברי והיהודי

קראו מודעה זאת בעיון, כי הכתוב בה נוגע ביסודה של אמנות הקולנוע. בעת ששורות אלה נכתבות, מלאו לפרסומת זו 98 שנים, ועדיין כוחה יפה, וראויים שהנאמר בה יקבע באותיות של זהב על שער כל בית-ספר לקולנוע.

עלילה עזה ופעולה מתמדתמכל האמנויות, הקולנוע אין לו קיום בלי מסגרת מסחרית, המפעילה מנגנון הפצה יעיל, המנוהל בידי אנשי עסקים ממולחים. וכדי שיהיה להם מה למכור חייבת התוצרת של אמנות הקולנוע, כלומר הסרט, להיות בעל עלילה עזה ופעולה מתמדת, כהגדרתו של הסופר העברי אביגדור המאירי.

אחד התנאים לעמידה בדרישה זו הוא תסריט שיענה עליה. מקור אחד להם הוא ספרים שיש בהם עלילה עזה ופעולה מתמדת. רוצים למכור את הסרט שלכם? חפשו אותם בספריות ובגנזכים, והפעם ברצוני להמליץ על כמה מהם, מן הספרות העברית של טרם-המדינה. וזו רק רשימה חלקית:

יהודה בורלא

"אשתו השנואה" – רומן מרתק על יחסיו של גבר ספרדי ירושלמי עם אשתו וילדיו. הרבה כאב, הרבה ייסורי מצפון, סיפורו של גבר המחפש גאולה; אל תטעו, יש הרבה אקשן. מתאים לסרט או סידרת טלוויזיה.

"בלי כוכב" – מעשה בעבד בדואי בשבט עוין המתאהב בבת השיך. ספר שבזמנו קראתיו בהעלם אחד. לא צריך להיות פולניה כדי להבין שזה "יגמר בדמעות". טרגדיה בדואית. "בן השיך" של ולנטינו יכול לצחצח לו את הנעליים! לחטוף. מתאים לסרט או סידרת טלוויזיה.

"מלכות דוד" - נובלה מחיי נערי החדר הספרדי בירושלים. עלייתו ונפילתו של "מלך הכיתה". לקרוא ולהסריט. טוב למיני סידרה.

ישראל שף

מחפשים עלילה היסטורית מלאת פעולה ועלילה מורכבת, אז מצאתם, בפרי עטו של סופר נשכח - ישראל שַׁף; פחות או יותר, סנקביץ' היהודי. והפעם המלצה (חמה) על ספרו: "היתד או יעל אשת חבר". רומן רחב יריעה על מלחמת ישראל בסיסרא; יעל היא גיבורת הספר, לוחמת אמיצה באויבי עמה, נופלת בשבי סיסרא, הוא מתאהב בשבויתו (כמובן היפה!), חבר הגיבור משחרר אותה, ויש גם ברק בן אבינועם ודבורה הנביאה (הפמיניסטיות יאהבו אותה). לאורך כל המעשה מלווה את יעל היתד שבו בסופו של הספר תפצח את ראשו של סיסרא. אקשן בלי הפסקה.

===

פורסם לאחר פטירת יוסי הלחמי, וכפי שהותיר בעזבונו (במקור 5/5/2018)