Text Size
שישי 17 אוגוסט 2018

בית הסרט העברי

מערכת "בית הסרט העברי" מפרסמת ילקוט נוסף בסדרה של מקורות לדברי ימי הסרט הארץ-ישראלי, לשנת 1923 - ילקוטים נוספים, לתקופות שונות שבין 1897 ל-1947, מופיעים באתר זה.

 

ילקוט מקורות לדברי ימי הסרט הארץ-ישראלי לשנים 1923, ליקט, העיר, ההדיר וערך: יוסף הלחמי ( מהדורת 2018 - כל הזכויות שמורות © 2018).

חומר רב שאינו מופיע כאן, עדיין טמון בארכיונים, ספרי זיכרונות, אוספים פרטיים, תכתובת משפחתית, כתבי-עת, עיתונות יומית ועוד. אנו פונים לכל מי שמחקר הסרט בארץ-ישראל יקר לו וברשותו דבר שלא הופיע כאן, שיואיל לשלוח אותו למערכת "בית הסרט העברי", שתשבצו בילקוט המתאים.

**********

ילקוט זה מוקדש לזכרו של יהודה בכר זצ"ל, שאהב את המלאכה וברכתו מלווה אותי

**********

אנשים רבים משלימים רק עכשיו את משחקיהם בשודדים ואינדיאנים. מובן שאין רואים אותם רצים בשבילי גן העיר וקשת וחץ בידיהם. לא! הם יושבים בראינוע ומסתכלים בסרטי הרפתקאות. זה הכל, הראינוע המואפל הוא פנס הקסם של נעוריהם אשר הוחמצו (פרנץ קפקא, 1923)

*****************

"Film Year Book 1922-23" [The Film Daily Year Book of Motion Picture], p. 205

Short subject releases […] January 1st to July 31st, 1922 […] "Holy Land", 1,000 ft, February 19, 1922.

"Motion pictures in education: a practical handbook for users of visual aids, p. 16

Bible Stories in Motion Pictures …. Page 142 / (1) Solomon's Court, and (2) The Deluge, as depicted in "The Holy Bible in Motion Pictures", a fifty-two reel production made in Palestine and Egypt, and distributed by National non-Theatrical Motion Pictures, Inc. This is an excellent example of the type of film available for religious instruction, which make the stories of the Bible live again.

ראו, ע' 142, לכתבה נרחבת ביותר על הסדרה, שלדבריה צולמה:

…a series of fifty-two reels made on original location in Palestine and Egypt…

IMDb

“Eretz Yisrael Hamethadeshet”, 1923, Palestine, Hebrew / Director: Ya’ackov Ben-Dov.[1]

ספר היובל - "הגימנסיה העברית בירושלים", ע' 151.

[...] ניסיתי את כוחי גם ב"בלט".[2] כבוגר אוניברסיטה איטלקית הייתי מבקר לעיתים קרובות באופרה. בין האופרות האהובות עלי הייתה האופרה "לורלי"[3] של קאטאלני.[4] האריה הראשית שבה שימשה למחול הגימנזיסטיות העטופות בסדינים לבנים.[5] המלווה בפסנתר הייתה התלמידה דוסטרובסקי,[6] שכבר אז הצטיינה בנגינתה. המחזה ה"בלטי" זכה להצלחה והוסרט על ידי הצלם מר בן-דוב באחת מחורשות העיר. באחד הימים ראינוהו מעל הבד בקולנוע "ציון".

"Exhibitors Herald", 6 January 1923, p. 113

Guide to Current Pictures […] American Releasing Corp. […] Beyond the Jordan, Biblical, one reel.[7]

« Journal de Genève », 11 Janvier 1923, p. 6

La Palestine Nouvelle. – Ce film, projeté pour la première fois à Genève attirera certainement la foule dimanche après-midi, à la Salle communale de Plain palais. Les travaux de colonisation entrepris en Terre sainte par les pionniers juifs. Au surplus, les paysages grandioses de Jérusalem des bords du Jourdain, etc., attireront le public.

« Journal de Genève », 13 Janvier 1923, p. 6

La Palestine Nouvelle מודעה על הצגת הסרט:

« Journal de Genève », 14 Janvier 1923, p. 6 / 15 Janvier 1923, p. 5

Dimanche pourtant, à Plain Palais, M. Jean Brocher a déchainé l’enthousiasme en projetant sur un écran de fortune des troupeaux de moutons et des amoncellements d’oranges. Aux yeux des assistants, c’étaient les troupeaux de Jacob et les fruits de Chanaan, que les colonies fondées depuis une trentaine d’années dans La Palestine nouvelle ont fait surgir des déserts environnant le lac Tibériade avec l’argent des Montefiore et des Rothschild et les souscriptions du Fonds national juif.

"דאר היום", 14 בינואר 1923, ע' 3

ירושלם יום-יום / אזכרה פומבית לא. בן-יהודה [...] מן התכנית [...] רגעים מחיי א. בן-יהודה (מסרטי הראינוע של מר בן-דוב) [...].

"דאר היום", 17 בינואר 1923, ע' 2

אזכרה פומבית לא. בן-יהודה [...] לסוף הוצג סרטו הנפלא של מר בן-דוב ושבו וראו הנאספים את בן-יהודה החי כשהוא מניח אבן-הפינה לביתו ב"תלפיות" אשר לא זכה לחונכו – ואת הלויתו, שלא הייתה שנית כמותה מאז החורבן. הרגעים האלה היו אולי הרגעים היותר יפים לאזכרה הענקית הזאת.

"Bnai Brith Messenger", 19 January 1923, p. 6

[…] A special attraction of the evening's program was the six-reel interesting picture of Palestine; it was the first time that such a picture was ever shown in the city, and the audience displayed great interest and enthusiasm in the presentation of the film of the land of their forefathers. A thrilled interest was manifested by the view of the old Jerusalem, its ancient walls and landmarks of historic and religious note, the audience almost forgetting that they were sitting in a modern temple in a twentieth century environment; and they saw also men and women, on their faces the contentment that freedom and liberty alone gives, tilling the soil that bore food for their forefathers centuries and centuries ago, soil long unused and seemingly unfruitful, but again giving forth of their richness and bounty as of old; they saw the children of these men and women, full of carefree joy, which showed that the fangs of pogroms and the pangs of hunger and starvation had been [חסר קטע בעיתון].

"Chicago Sentinel" (USA, Ill.), 26 January 1923, p. 15

National Fund Night will be celebrated at Sinai Center, Saturday, January 27, at 8 p.m., under the auspices of the South Side Zionist District. The latest moving pictures from Palestine will be shown, followed by a lecture by Dr. B. Epstein of Palestine, secretary of Palestine Fund Bureau.

"Pictures and the Picturegoer", February 1923, p. 51

Cecil B. De Mille is certainly well again. His newest, after Adam's Rib, is titled The Ten Commandments, and he has sent Clara West (the famous Command-dress in charge of Lasky's costume department) and Mrs. Florence Meehan, traveler and authority on ancient customs and people, halfway round the world – the first in search of ideas and gowns, the second in search of data, Clare West goes to Paris, and Mrs. Meehan to Palestine, Egypt, Arabia, Java, Ceylon and Thibet. Certain places named in the Old Testament will be visited. And historical facts noted for use in the film.

Additional item on Meehan's trip, see, "Exhibitors Trade Review", 2 June 1923, p. 24

ידיעות דומות, על שיקולי ההפקה בבחירת אתר בצילומים ואיסוף חומר תקופתי ומקומה של א"י בהפקה, מופיעות בגיליונות שונים של כתבי העת לענייני קולנוע לשנת 1923. כמה מהן שובצו בילקוט זה.

“The Brisbane Courier” (Qld.), 9 February 1923, p. 9 / 9 November 1923, p. 9

“The New Jewish-British Palestine”

The film of this name, produced by J. Bendow, of Jerusalem, will be shown at the Elite Theatre to-morrow, Saturday, and Monday, at 8 p.m. It brings before the public vividly and faithfully the works of the Jewish National Fund, which form the basis of the Jewish settlement, work in Palestine. Its task is the acquisition of land as joint property of all Jews, and the transference to Jewish settlers on a hereditary lease, so that they will be relieved from land purchase. The means for executing this task the Jewish National Fund receives in the form of voluntary donations, raised by its 60 collecting agencies, spread all over the world, with the assistance of more than 10,000 active workers. It then shows what the National Fund has done in Palestine with the money collected, which includes the Jewish National Fund farm, Hulda, near the Jaffa-Jerusalem railway track; instruction farm at Kinereth on the lake of Tiberias; Dagania, on the Jordan; poultry keeping, tending Bananas in Migdal; the Jordan national farm; Merchaviah and other important districts. In part three of the film there are seen views of Palestine, between Jaffa and Jerusalem, amid the mountains of Judea, Simon’s Cave, Jaffa Gate, the Wailing Wall, while there are also seen the chairman of the Zionist executive, Mr. N. Sokolow, the Minister and the High Commissioner receiving the heads of the communities and religious bodies at Government House; the Golden Book of the J.N.F.; Sir Arthur James Balfour, who, in November 1917, in the name of the British Government, promised Palestine to the Jewish people as their national home; Jaffa, with the Jewish suburb of Tel-Aviv, which was founded in 1909, and has now more than 10000 Jewish inhabitants; excavations near the hot springs at Tiberias, made by Prof. N. Slouch; ancient synagogue, near the hot springs at Tiberias, dating from the period of Rabbi Meir, and several other ancient relics and excavations. In the concluding part five there is seen the rebuilding of the terraces for the first time after 2000 years, the most important colonies of the new Jewish Palestine, and many other interesting activities, which form the basis to its support. The film concludes with Dr. C. Weizmann, president of the Zionist World Organization, saying about the Jewish National Fund: “The Jewish National Fund must be in the centre of our work”.

"דאר היום", תשיעי בפברואר 1923, ע' 1

פתיחת המכללה היהודית [...] לא חסר גם בן-דוב שלנו עם מכונת הצילום שלו [...].

"דאר היום", 12 בפברואר 1923, ע' 2

עולים / עם האוניה "קונסטנציה" מגלץ הגיעו 527 עולים, ביניהם 150 חלוצים.בחיפה יורדים 275 והשאר ביפו. / הגיע לכאן מר בן-דוב כדי לקחת צילומים מכל הנעשה ע"י העולים.

"Evening Post" (NZ), 13 February 1923, p. 8; 14 February 1923, p. 8

War Materials Exhibition […] During the evening official films of the Great War were shown, including three reels of the Palestine campaign […] the Battalion Band supplied appropriate music.

"The Morning Telegraph", 21 February 1923, p. 3

Seek Holy Land to film "Commandments" scenes / Cecil DeMille probably will take company to Palestine for great Photo-play / By Louella O. Parsons / With the desire to make "The Ten Commandments" the most ambitious film play of his career, plans are now afoot for Cecil B. DeMille to take his company to Palestine to film some of the most important scenes. Jesse L. Lasky has already sent Al Kaufman, the film ambassador of America to Europe, Asia and Africa, to the Pacific Coast to confer with Mr. DeMille about arrangements for the trip. Mr. Kaufman has had many jobs, but he confesses a motion picture expedition half way around the world beats anything he has yet attempted. Jeanie McI'herson is on her way to the West Coast after spending a week in the East at work on the scenario of "The Ten Commandments". Already on the way to the Holy Land is Mrs. Florence Meehan, whom Mr. DeMille dispatched to the Biblical Country for authentic data for use in the production. Mrs. Meehan is a much traveled authority on ancient peoples and customs who will explore India, Java, Thibet and Baluchistan before producing in Palestine, where she will be joined by DeMille Company. / Mr. Kaufman will accompany DeMille on this photo-play journey. / Also See: "The Film Daily", 21.02.1923, p. 1

"Yorkshire Evening Post" (England), 21 February 1923

ידיעה על הצגת סרט של קק"ל, בעיר Leeds. תוכן הסרט: ההתיישבות היהודית בארץ-ישראל:

[…] a film record of the colonization work accomplished the Jewish National Fund in Palestine […]

"Camera", 24 February 1923, p. 13

Cecil B. De Mille and his Company will be sent to Palestine to film most of the exterior scenes in his next special production. "Ten Commandments"'

"Moving Picture World", 24 February 1923, p. 813

מודעת פרסומת לסרט קצר, Jerusalem The Holy, שיבוא כמוסף לסרט העלילה המוצג. המודעה מדגישה, בדגש חזק, שסרט זה, בן גלגל אחד (12-11 דקות בקירוב), עולה בחשיבותו על הסרט הגדול. בסרט עצמו, מראות ירושלים ומקומות קדושים, ויש הבטחה:

Special Announcement: It is now possible to tour the Holy Land without leaving town.

“Algemeen Handelsblad” (Netherlands), 28.02.1923, p. 2

De “Palestina-Film”. / De Joodsche-Nationaal-Fonds-Commissie te Amsterdam, verzoekt ons mede te deelen, dat zij 20 en 21 Maart a.s. in het Centraal-Theater de film waarin het modrne Joodsche leven van Palestina opgenomen, zal vertoonen.

"דאר היום", ראשון במרץ 1923, ע' 1

ירושלם יום-יום /

טקס הנטיעות ב"תלפיות" [...] ומכונת בן-דוב הייתה עסוקה בצילום התהלוכה הגדולה של מחלקות בתי הספר ודגליהם שנמשכה על יותר משני קילומטרים.

"Motion Picture News", 3 March 1923, p. 1094

Short Subjects […] Walls of Zion, The (Holy Land series)….. Amer. Releasing…. 1 reel

"The Morning Telegraph", 4 March 1923. p. 3

Albert A. Kaufman here / Albert A. Kaufman of the Famous Players-Lasky Company arrived on the Coast last week to confer with Cecil B. deMille regarding plans to film part of "The Ten Commandments" production in the Holy Land.

"Exhibitors Herald", 10 March 1923, p.29

DeMille Plans to take Company to Holy Land to Film Commandments

Los Angeles, February 27 – A trip to Palestine with a company of players will in all probability be made by Cecil B. DeMille for the filming of important scenes in the "Ten Commandments", according to announcement made by Jesse L. Lasky, vice-president of Famous Players-Lasky. Al Kaufman, who has been in charge of the company's European production, is expected here soon and will accompany the party. Advance work on this production was started some time ago when Mrs. Florence Meehan, Authority on ancient people and customs, was sent abroad to gather data for the picture.

"Feuille D'avis de Lausanne" (Suisse), 15.03.1923, p. 23

LA PALESTINE AU MODERN CINEMA

Un spectacle d'un intérêt très élevé se déroulera jeudi 15 courants au Cinéma Modern. L'écran projettera l'image de la Palestine historico-religieuse et le tableau de sa transformation moderne. Tous ceux qui désirent se récréer et s'instruire sans se fatiguer accoureront an Modern Cinéma. Monsieur Jean-Mairet professeur au Collège scientifique donnera quelques explications sobres et substantielles qui ajouteront encore plus d'intérêt à ce film.  

« Gazette de Lausanne », 15.03.1923, p. 2

La Palestine au Modern Cinéma

Un spectacle d’un intérêt très élevé se déroulera jeudi 15 courants au Cinéma Modern. L’écran projettera l’image de la Palestine historico-religieuse et le tableau de sa transformation moderne. Tous ceux qui désirent se récréer et s’instruire sans se fatiguer accoreront au Moderne Cinéma. M. Jean-Mairet, professeur au Collège scientifique quelques explications sobre et substantielle qui ajouteront encore plus d’intérêt à ce film.      

“Algemeen Handelsblad” (Netherlands), 19.03.1923, p. 3

De Palestina-film te Amsterdam

De Joodsche National Fonds-Cmmissie hier ter stede verzoekt ons te berichten, dat bij de filmvertooning op Dinsdag en Woensdag-avond a.s. in het Centraal-Theater debekende Oriëntalist, prof. Dr. H. Loewe uit Berlijn, een korte inleidende beschouwing zal houden.

"Camera", 21 March 1923, p. 5

The Meteoric Rise of a Twice-a-joy […] Leatrice Joy […] now comes a what she considers her greatest part, the principal roll in De Mille's most ambitious production, "The Ten Commandments", work on which will begin about April 1st. The Company, it is planned, will go to Palestine on location, remaining there about two months.

“Algemeen Handelsblad” (NL), 21.03.1923, p. 2

De Palestina-film

Voort het Volk / Zonder Land / Naar het Land / Zonder Volk / Onder de Vele opwekkingen tot steun aan het Joodsch National Fonds, tot hulp aan slachtoffers der Pogroms, tot versterking van het National gevoel, die gisteren tusschen de deelen van den Palestina-film op het doek werden geworpen, was ook de bovenstaande. Zij geeft het doel van de Zionistische beweging uitstekend weer. / Een land zonder volk – ondanks al het mooie, dat de Palestuna-film te zijn geeft die film in de eerste plaats den indruk, dat nog ontzaglijk veel te doen is om van Palestina weer een Joodsch land te maken. Maar tevens dezen, dat men op den goeden weg is en op dien weg reeds een heel eind gevorderd. / Een land van ontzaglijke mogelijkheden – dat schijnt ons Palestina. Eens land waar honderdduizenden nog plaats kunnen vinden, niet alleen wat het oppervlak betreft, maar ook ten aanzien der bestaansmogelijkheid. Die kolonies, waarvan wij de namen zoo dikwijls gelezen hebben, Rechoboth, Rischon, Kinnereth, Petach-Tikwah, wij hebben ze gezien met al hun uit den schijubaar dorren bodem getooverde sinaasappel en amandelboomen, met de froententuinen en druiventerrassen, maar altijd zagen wij er omheen een uitgestrekt land, waarschijnlijk even geschikt om even vruchtbaar te worden gemaakt als de 73,000 dunnam, die het J.N.F. thans in Palestina bezit. En dat land roept om bewoners. / Waarlijk, dit is een hoogst belangwekkende film: een die spreekt van het met durf en geestkrscht bereilkte, en van nog veel meer det bereikt kan, en bij voldoende geestdrift van hen wien de zaak het naast aan het hart ligt, ook bereikt zal worden. / En behalve die kolonies in een mooie natuur geeft deze film nog zooveel: Jeruzalem en omgeving, den Klangmuur, den lieflijken Jordaan, Jaffa, waar de chaloeziem landen, de sterke vesting Akko, het meer van Tiberias en andere plaatsen, die de belangstelling van Jood en en niet-Jood moeten wekken. / Ter inleiding sperak prof. Heinrich Loewe uit Berlijn een overtuigend woord om ons te vertellen hoe Palestina bezig is een Joodsch, een Hebreeuwsch sprekend laud te worden; hoeveel hij er veranderd vond toen hij er na 20 jaar terug kwam; welke prachtige ontwikkeling er mogelijk is voor een land waar men 7K.M. uit de kust den geur van de bloeiende sinaasappel, en granaatappelboomgaarden zoo sterk ruikt, dat het bijna niet uit te honden is; dat Jood en Arabier, op plaatsen waar zij dicht bij elkaar wonen het best samen kunen vinden; en dus – dat Palestina zeer goed een Joodsch land met Joodsch cultuur kan worden. / Tusschen de filmgedeelten speelde de froote Joodsche kunstenaar Alex Schmuller ons het tweede en derde deel van het vioolconcert van den Joodschen componist Mendelssohn; een Joodsche kinderkoor zong, Joodsche liederen en meer dan eens hoorden wij het Hatikwot-lied/ Een mooie Joodsche avond. / Hedenavond herhaling.

"Nieuw Israelietisch weekblad" (NL), 23.03.1923, p. 5

"Algemeen Handelsblad" (NL), 24.3.23, p. 2

Palestina-Film

Wij vestigen de aandacht onzer lezers op een annonce in dit blad betreffende de vertooning van de Palestina-film op a.s. Zondagmorgen in de Cinema-Palace, Kalverstraat bij de Munt.

Palestine Film

We draw the attention of our readers to an announcement in this magazine concerning the presentation of the Palestine film on a.m. Sunday morning in the Cinema-Palace, Kalverstraat near the Mint.

"Algemeen Handelsblad" (NL), 24.3.23, p. 2

De Palestina-Film

Dank zij een bijzondere regeling met de Cinéma-Palaoe, Kflirerstraat bij do Munt, zal de Palestina-Film Zondagmorgen a.s. om 12 uur nog eens vertoond worden. Hierdoor kan do Joodsch Nationaal Fonds- Ccmmissie ock nog tegen lagere prijzen dé film hier ter stede laten zien.

“The Daily News” (Perth, WA), 6 April 1923, p. 6

  1. Gordon Edwards, the Fox director, has returned from Palestine, where he has been supervising the production of the William Fox special production, ‘The Shepherd King’. This famous Biblical drama, which had a long and successful career on the stage, offers many opportunities for beautiful exteriors, and neither time nor expense has been spared in getting correct local colour.

הידיעה הופצה בעיתונים ברחבי העולם

“Sunday Times” (Perth, WA), 6 April 1923, p. 6s

William Fox recently despatched a force for the production of the special production, ‘The Shepherd King’. This famous Biblical drama, which had a long and successful career on the stage, offers many opportunities for beautiful exteriors, and neither time nor expense has been spared in getting correct local colour.

"Camera", 14 April 1923, p. 21

The Holy Land seems to be growing rapidly in favor as a background for picture production. With C. B. De Mille proposing a trip to Palestine for the filming of his new picture, "The Ten Commandments", Lawrence Weingarten discussing the plans for the making of a new series of Biblical pictures there, and another body of financiers announcing a series of scenic production to be "shot" there, the censors seem likely to lose their hold on our celluloid entertainment.

בית הסרט העברי

"Nieuwe Rotterdamsche Courant" (NL), 15.04.1923, p. 16

"היינט", 19 באפריל 1923, ע' 2

א נייע קינעמאטאגראפישע פילם-געזעלשאפט אין ארץ-ישראל

די אידישע אַרטיסטישע פאָר מאַלי פּיקאָן און יעקב קאַליך, וועלכע געפינען זיך איצט אין ווין, האָבען בעת זיי האָבען זיך אויפגעהאַלטען אין רומעניען, געגרינדט אַ קינעמאטאגראפישע פילם-געזעלשאפט פאַר פּאַלעסטינאַ. אין דער געזעלשאפט זענען בעטייליגט גרויסע אידישע פינאַנסיסטען פון אַמעריקאַ און רומעניען. די געזעלשאפט האָט זיך שוין געקויפט אין פּאַלעסטינאַ אַ שטיק לאַנד, וואו עס וועט ווערען אויפגעשטעלט די פילם-פאַבריק. די פילם-פאַבריק וועט אויסאַרבייטען פילמען, גרעסטענטיילס פון פערגאַנגענעם און געגענווערטיגען אידישען לעבען.

ידיעה על תכנית להקמת אולפן סרטים בארץ-ישראל, גיוס כספים וקניית חלקת אדמה, ביוזמת מולי פיקון ויעקב קאליך.

"Exhibitors Trade Review", 21 April 1923, p. 1035

Production work of "Ten Commandments" will start May 1 […] It is probable that part of the production will be taken actually in Palestine. Negotiations for such a trip are naw under way/ Some of the crowd scenes will be taken in California. […].

ידיעות דומות, על שיקולי ההפקה בבחירת אתר הצילומים, ראו, בגיליונות שונים של כתב עת זה.

"דער מאמענט", 23.04.1923, ע' 1

שׁטראַסבּורג (י.ק.בּ.).אוֹיפפיהרונג פונ'ם ארץ-ישראל פילם פונ'ם יודישעֶן נאַציאָנאַל-פאָנד איז אין עלזאַס-לאָטרינגעֶן אוֹפגעֶנומען געֶוואָרעֶן מיט גרוֹיס התלהבות. די פּרעסע האָט פעֶרעפענטליִכט ענטוזיאַסטישׁע אַרטיקלען אִיבּער דעֶם פילם. צוּ דעֶר אוֹיפפיהרוּנג זעֶנעֶן געֶקוּמעֶן פעֶרטרעֶטעֶר, פוּנ'ם גוּבערנער, פוּן דעֶר גייסטלוכקייט, אוֹיטאריטעטען פוּן דער יוּסטיץ, פוּן אוּניִוועֶרזיטעֶט אוּן ענגליִשׁען קאָנסוּל.

"De Telegraaf" (ND), 23 April 1923, p. 11

De Palestina-film /

Dinsdag 24 en Donderdag 26 26 April a.s. zal in het Tip Top Theater, Joden Breestraat 25, Amsterda, des namiddags om 2 uur, de Palestina-film worden vertoond.

"Exhibitors Herald", 28 April 1923, p.66

Cecile B. DeMille plans to spend four months in actual production on "The Ten Commandments", which will be modern in theme with cutbacks to episodes of the Old Testament. Production will commence about May 1, and as a preparatory step, a big shipment of silks, jewels and draperies is en route from the Orient. It is probable that some scenes will be taken in Palestine.

"Exhibitors Trade Review", 28 April 1923, p.1081

'Holy Land" Location Sought in Westby DeMille's Scouts

To find a "Holy Land" in America has been the job assigned to aides of Cecil B. DeMille, whose next production for Paramount will be a film version of "The Ten Commandments". While it is probable that Mr. DeMille will make a portion of his story actually in Palestine, says the company's announcement, because the difficulties of the transportation the largest scenes will be taken in this country [...].

"היינט", 23 במאי 1923, ע' 4

דער "ארץ-ישראל"-פילם

די אידישע בעפעלקערונג האָט אַ אינטערעס פאַר ארץ-ישראל און איז שטענדיג גרייט צו געבען אויף דעם אויפבוי פון אַ אידיש ארץ-ישראל. אָבער נישט יעדער איד האָט געהאַט די מעגליכקייט צו זעהן מיט זיינע אויגען, ווי אַזוי זעהט אויס די דאָזיגע אויפבוי-אַרבייט איז ווי לעבען דאָרט אונזערע חלוצים, וואָס זענען געגאַנגען דאָס לאַנד בויען.

דערפאַר איז זעהר גענדלעך און ריכטיג נעווען דער אויפטהו פון דער צענטראַלער לייטונג פונ'ם אידישען נאַציאָנאַל-פאָנד צו פערפערטיגען אַ ספּעציעלען ארץ-ישראל-פילם, וועלכר שטעלט פאָר דאָס גאַנצע רוישענדע און ברויזענדע לעבען אין ארץ-ישראל. מען זעהט אויפ'ן עקראַן די טעטיגכקייט אויף די נאַציאָנאַל-פאַנד פערמעס, מען זעהט די חלוצים ביי דער אַרבייט אויפ'ן שאָסעע און אין פּאָרט ביי'ם הייזער-בוי, ביי פלאַנצונגען, זומפּען-טריקענען און מען פיהלט די ערנסטע און איבערגעגעבענע אַרבייט. וואָס ווערט געטהון אום אויפצובויען דאָס לאַנד.

דער פילם ווזט אונז אויך דעם ווידער אויפבוי פון ארץ-ישראל, דיגען גייסטיגען און פּאָליטישען לעבען, אָבער קודם כל בעווייזט ער אונז דעם אידען אַלס בויער און ערד-אַרבייטער אויפ'ן אייגענעם גרונד און באָדען, צוליב דעם אַליין איז שוין ווערט דעם פילם צו זעהן. / דער פילם איז מיט גרויס ערפאָלג דעמאָנסטרירט געוואָרען אין אַ סך לענדער און איצט ווערט ער אויך דעמאָנסטרירט אין פוילען.

אַלע, וואָס אינטערעסירען זיך מיט ארץ-ישראל און ווילען זעהן דאָס דאָרטיגע לעבען, דאַרפען פאָדערן פון די קינאָ-בעזיצער, אַז דער דאָזיגער פילם אויך אין זייער שטאָדט דעמאָנסטרירט ווערען.

קודם-כל דאַרפען וועגען דעם זאָרגען די נאַציאָנאַל-פאַנד-קאָמיסיעס און די ציוניסטישע פעראיינען, ווייל דאָס איז דאָס בעסטע אַגיטאַציאָנס-מיטל פאר'ן נאַציאָנאַל-פאַנד און פאַר ארץ-ישראל בכלל.

"Variety" 30 May 1923, p. 19

On scientific expedition

/ Los Angeles, May 29 / William F. Adler, scientist and explorer, is going to India and Palestine to make a historical and educational picture. He has recently returned from Dutch New Guinea with a film showing the habits of the cannibals inhabiting that section of the world.

"Exhibitors Trade Review", 2 June 1923, p. 24

Mrs. Meehan complets trip /

Los Angeles.- Coming direct from Palestine Mrs. Florence Meehan completed her long Journey. Mrs Meehan was sent to Egypt, Palestine, Syria and the Orient to get jewils' silks tapestries and authentic properties for the film version of "The Ten Commandments", which will be Cecil B. deMille's next Paramount picture.

"דאר היום", רביעי ביוני 1923, ע' 4

אסיפת-תעמולה של הקרן-הקיימת לישראל / לגאולת הארץ / בליל יום חמישי העבר נערכה באולם תיאטרון "ציון" בירושלם ע"י לשכת הקרן-הקיימת לישראל, אסיפה פומבית גדולה לגאולת הארץ [...] אחרי הפסקה של עשרה רגעים הוצגו סרטים אחדים מעניינים מקטעי הפילמים שהוכנו בשביל חו"ל, מתוך הקבוצות והנקודות השונות של הקה"ק לישראל בארצנו.

"העולם", שמיני ביוני 1923, ע' 410

סרטי תעמולה ערבים – העיתונות הערבית בארץ-ישראל מספרת בקנאה על הצלחת הסרטים הארץ-ישראליים המוצגים על הבמות באירופה כולה, ואומרת שמיליוני אנשים סבורים מעתה, כי רק היהודים לבדם בונים את ארץ-ישראל. ולכן מזרזים העיתונים הערבים את הועד הפועל הערבי להשתדל בהכנת סרטי-תעמולה ערבים, למען הראות גם את הערבים בעבודתם.

JTA [Jewish Telegraphic Agency], June 22, 1923

“Land - Our Only Surety” Says Dr. J. L. Magnes of J.N.F.

JERUSALEM, June 1 (JTA) – […] at the close of the meeting portions of the new Palestine film of the Jewish National Fund were exhibited for the first time.

"Exhibitors Trade Review", 30 June 1923, p. 215

After Six Days / Screen portrayal of the Old Testament / Presented by Weiss Brothers / Produced by Armando Vay[8] / Director, Piero Antonio Gariazzo[9] / Spectacular mass effects and the scenic grandeur of the views visualizing on the screen portions of the Old Testament are the most impressive and outstanding feature of "After Six Days", the work of an Italian producer being presented in this country by Weiss Brothers / Egypt, Palestine, the authentic settings of the Biblical texts were used as the locations for the staging of these magnificent screen pictures.

בהמשך הכתבה בא תוכן סיפורי הסרט, ומידע על איכות הבימוי והתמונות.

"דאר היום", ראשון ביולי 1923, ע' 3

ביום החמישי כ"א תמוז תרפ"ג יוצג בתיאטרון "ציון" פעמיים (הצגה א' משעה 7 והצגה ב' משעה 9 ורבע) הסרט החדש של הקה"ל[10] המעביר לנגד עינינו את כל העבודות שנעשו בזמן האחרון על אדמת הקהק"ל. הסרט יוצג בפעם הראשונה בגלות בכנסיה [בקונגרס] הי"ג בקרלסבד. ועדת הקהק"ל בא"י קיבלה את הרשות מאת ההנהלה הראשית של הקהק"ל באופן יוצא מן הכלל להציג את הסרט בארץ לפני אשר יוצג בכנסיה הציונית הבאה.

"דאר היום", שישי ביולי 1923, ע' 5

אחד מי יודע? / אין אחד יודע היכן הוא יער הרצל. / עשרה מי יודע?/ קרן-הקיימת יודעת היכן הם עשרה יערות, שמכריזים הם עליהם בחוזרים שלהם. / ועלי להודות כי הרבה צניעות יש במנהלי הקרן הזו. הולכים הם ונוטעים יערות בסוד גמור ובלי הרעשת-עולמות, והמפליא ביותר הוא, שפה בארצנו, מקום שאין לסוד תקומה, נשארו היערות האלה פעולה חשאית כל כך עד שקשה למצוא אנשים מלבד אלה שנתיבות "המוזיאום" במחניים נהירין להם, שיוכלו להובילכם אליהם. / וחבל מאוד על כל החשאיות הזאת. כמה חומר לתעמולה היה משמש ה"פילם" של הקה"ק לו הראה את שומרי היערות עם רוביהם, בשעת מלחמתם עם הדובים ר"ל או בשעת טיולו של בלומברג האמריקני מירושלים כזאב טורף ממש... / עז מות [ישעיהו קרניאל]

"דאר היום", שמיני ביולי 1923, ע' 3

הסרט של הקה"ק

באור ליום שישי הוצגו בראינוע "ציון" שתי הצגות (האחת בערב והשנייה בלילה) של הסרט שהכינה הקה"ק בשביל תעמולה בחו"ל. בסרט הזה שהוא השני המתאר את עבודת היהודים במולדת ניכר שרצו לקשר באיזה אופן שהוא את התמונות אחת עם השנייה ולתכלית זו סידרו כעין סיפור שבו נוסע תייר יהודי בלוית מורה דרך המראה לתייר את כל העבודה שעשו היהודים. אין כל ספק שאופן זה הוא האמצעי הכי טוב של תעמולה, כי הקהל העברי בגלות רואה לפניו את הארץ ממש וכמו-כן רואה הוא להיכן זורם הכסף שלו ולאיזו מטרה מוציאים אותו. התמונות הן בהירות מאוד וכאן ההזדמנות להגיד כי ה' בן-דוב מתקדם בעבודתו יפה-יפה. חבל רק כי "הסיפור" הזה לא הצליח די צרכו ונראה כי לא סודרה שום תכנית מוקדמת.

"Exhibitors Herald", 14 July 1923, p.52

A.J. Gordon Edwards's picture that combines the elements of historical drama with the high-lights of dramatic and pictorial display is "Shepherd King", a screen version of the stage success by Wright Lorimer and Arnold Reeves. Photographed in Egypt and Palestine, this drama is describes as a masterpiece of cinema art. The entire company were taken to Egypt where augmented by a mob of Egyptians, they went to the Pyramids and the Sphinx and thence to the Nile, where many big scenes were made.  

“The Daily News” (Perth, WA), 27 July 1923, p. 8

[…] Preparation are under way for photographing ‘Ben Hur’, based on Lew Wallace’s memorable novel […] to the natural settings of the story, Palestine and Italy, for the exterior scenes […].

"דאר היום", עשירי באוגוסט 1923, ע' 7

תיאטרון "ציון" [...] יציגו עוד קומדיה נהדרה צרפתית [...] וגם תמונה נהדרת מעיר קודשנו ירושלם [...].

"Hebrew Standard of Australasia" (Sydney, NSW), 21 September 1923, p. 16

Palestine Film – Sometime ago the Jewish National Fund, on behalf of the Keren Kayemeth approached the various Zionist organizations throughout Australia and New Zealand with a view to exhibiting a Palestine film, and arranged that the copy used by Charbin and Shanghai should be sent. However owing to same being confiscated, it was found necessary to obtain a special copy for the whole of Australia and New Zealand, so that all towns should avail themselves to the unique opportunity which the film affords. The film, which is a most excellent piece of propaganda, brings Jewish life in Palestine before the public vividly and faithfully and stimulates and maintains that interest in our activity which is the basis to our support. The film is not a merely propaganda instrument, although it is in that sense that it is used, its value is intrinsic and one has seen it exhibited he will be no doubt very glad to have it shown to the community. / The Children of Zion Society being the headquarters for its distribution, have recently received an advice from headquarters that the film will be shortly due and to have it shown at an early date. With that object in view a combined meeting of the various societies was held recently and arrangements were made to have same shown at a date to be advertised.

"דאר היום", 15 באוקטובר 1923, ע' 2

כתבה נרחבת על חתונת רחל בת מנחם אוסישקין עם שמעון פרידריך בן מקס בודנהיימר. בן-דוב צילם את החתונה. על הסרטון שיצר שם ואת הכתבה, ראו, באתר "בית הסרט העברי" – "חתונה עברית בירושלים".

"Evening Star" (Washington, DC), 27 October 1923, p. 11

PICTURES OF NEAR EAST TO BE SHOWN AT CHURCH
Dr. A. M. Brodie Made Films in Greece, Turkey, Syria and Palestine.
Dr. Andrew M. Brodie. who has just returned from an extensive trip through Greece, Turkey, Syria and Palestine, and who brought back new pictures and motion pictures of conditions in the near east, will show the pictures tomorrow night at the First Congregational Church, 10th and O streets northwest. m
Dr. Brodie also traveled through Egypt, Italy and France, and spent twelve days at Geneva attending the sessions of the league of nations. The purpose in showing these pictures is to report to those who have been interested in the near east concerning the remarkable work now going on there.[11]

"Le Matin" (France), 26.10.1923, p. 5

Une société française va commencer, incessamment, un film de propagande sioniste, attirera tourné 4 Jérusalem.

"The American Cinematographer", November 1923, pp. 6/20-21

"Fade Out and Fade In", by Victor Milner, A.S.C. Third installment – Early discovered pictorial beauty of Egypt and the Holy Land.

סיפור הרפתקאותיו של צלם הסרטים ויקטור מילנר, במסע הסרטה באירופה והמזרח התיכון, בשנת 1913. הצילומים כללו סצנות מחיי המזרח והמקומות הקדושים. הכותב מציין כמה מהאתרים שצילם בארץ, בהם הכותל המערבי (וגם את בית הראינוע הירושלמי), ואת חייו הקשים של צלם סרטים, בארץ-ישראל שתחת השלטון העות'מאני והתנכלויות התושבים הערבים לצוות.

"The Hebrew Standard of Australasia" (Sydney, NSW), 2nd November 1923, p. 19

A Zionist Picture Screened

In the, presence of His Excellency the Governor, Sir Matthew Nathan, P.C., K.C.M.G., Hon. E. G. Theodore, Premier of Queensland and other leading citizens of Brisbane, the Brisbane Zionist Council held a private screening of the picture film, "The New Jewish Palestine", at the Merthyr Theatre, on Monday evening, October 22. The film, which is an excellent piece of propaganda, was produced By J. Bendow of Jerusalem. Commencing with Theodor Herzl's saying: 'On the day that the plough rests in the strengthened hand of the Jewish peasant, the Jewish problem will be solved', it brings before the public vividly and faithfully the work of the Jewish National Fund, which forms the basis of the Jewish settlement work in Palestine — its task is the acquisition of land as joint property of all Jews and the transference to Jewish settlers on an hereditary lease, so that they will be relieved from land purchase. The means for executing this task the Jewish National Fund receives in the form of voluntary donations, raised by its 60 collecting agencies, spread all over the world, with the assistance of more than 10,000 active workers. It then shows what the National Fund has done in Palestine with the money collected, which includes the Jewish National Fund farm, Huldah, near the Jaffa-Jerusalem railway track; instruction farm at Kinereth on the lake of Tiberias; Daganiah, on the Jordan; poultry keeping, tending of bananas in Migdal; the Jordan national farm, Merchaviah, and other important districts. In part three of the film there are seen views of Palestine, between Jaffa and Jerusalem, amid the mountains .of Judea, Simson's Cave, Jaffa Gate, The Wailing Wall. While there are also seen the Chairman of the Zionist Executive, Mr. N. Sokolow, the Minister and the High Commissioner receiving the heads of the communities and religious bodies at Government House, The Golden Book of the J.N.F., Sir Arthur James Balfour who in November 1917, in the name of the British Government, promised Palestine to the Jewish people as their National Home, Jaffa with the Jewish suburb of Tel-Aviv, which was founded in 1909 and has now more than 9000 Jewish inhabitants; excavation near the hot springs at Tiberias, made by Prof. N. Slouch, ancient synagogue near the hot springs in Tiberias, dating from the period of Rabbi Meir and several other ancient relics and excavations. In the concluding part— part five — there is seen the rebuilding of the terraces for the first time after 2000 years; the most important colonies of the new Jewish Palestine and many other interesting activities, which form the basis of its support. The film concludes with Dr. C. Weizmann, president of the Zionist World Organisation, saying about the Jewish National Fund: 'The Jewish National Fund must be in the centre of our work.'

"The Hebrew Standard of Australasia" (Sydney, NSW), 2nd November 1923, p. 16

Zionist Picture – A special general meeting of the children of Zion Society was held at the Synagogue Chambers, Deshon-Street, South Brisbane, last Sunday afternoon, when arrangements were made to show "The New Jewish Palestine" film. The screening will take place at the Elite Theatre, George-Street, City, on Saturday and Monday, November 10 and 12, at 8 p.m.

"דאר היום", שני בנובמבר 1923, ע' 3

הודעה ממשרד ההוצאה לפועל, ירושלם. ביום השלישי 6 בנובמבר ש"ז בשעה עשר בבוקר ימכרו בחצר פיינגולד על דרך יפו במכירה פומבית 4000 מטר נגטיף ו-1600 מטר פוזיטיף של פילמים לראינע ממראות א"י, מעוקלים מאת ח' "מנורה". כל מי שרוצה לקנותם מתבקש להיות נוכח בשעת המכירה על המקום. ירושלם, 1 נובמבר 1923.

"דאר היום", 28 בדצמבר 1923, ע' 2

*** הכל נוסעים: [יוסף] קלוזנר ורעייתו נסעו יחד אל הגליל כדי לראות "עולם מתהווה" באוהלי עין-חרוד... [קולונל פרדריק] קיש אפנדי נסע אל ה"גוֹר" לבקר את הבדואים, את זבח וצלמונע באוהלי קדר. סברה חזקה היא כי שכר לו "מניין" שלם של חלוצים מחוסרי-עבודה והלביש אותם "טאקיות" לראשם ו"עבאיות" שחורות כבדואים ו[יעקב] בן-דב עמד וצילם במכונתו את שייך ברנשטיין, שייך אברמוביץ, שייך טרוצקי, וכל יתר השייכים הקטנים שלנו ואבי-"שאול" הקטן בתוכם, עפ"י הזמנה מיוחדת באמריקה כדי להראות שם לטובת קרן-היסוד סרט מיוחד מהפוליטיקה הערבית שלנו...

 מקורות

[1] יעקב בן-דוב (1968-1882) - צלם-אמן, יוצר סרטים, עסקן לאומי וציבורי, מכונה "חלוץ הפילם הארץ-ישראלי" ו"אבי הסרט העברי". ראו: א) מנחם לוין, "יעקב בן-דוב וראשית תעשיית הראינוע היהודית בארץ-ישראל, 1924-1912", קתדרה 38, טבת תשמ"ו, ע' 135-127. ב) דוד תדהר, "אנציקלופדיה לחלוצי הישוב ובוניו", כרך ד', ע' 1629, כרך י"ז, ע' 5246. ג) נתן ויעקב גרוס, "הסרט העברי", הוצאת המחברים, 1991, ע' 62-19. ד) יוסף הלחמי, "ויהי מה", 1995, ע' 60-47, הוצאת ארכיון הסרטים היהודים ע"ש סטיבן שפילברג. ה) אתר "בית הסרט העברי", המאמר "חתונה עברית בירושלים".

[2] המספר: ד"ר אלכסנדר כרמון (1977-1886) – חלוץ, ממייסדי "פועלי ציון", ההסתדרות, הגימנסיה העברית בירושלים והסמינר למורים בבית-הכרם, מחנך, סופר (שניסה כוחו גם בתסריטים), מחזאי.

[3] לורלי (Loreley), אופרה בסגנון Azione Romantica, בכורה 16.2.1890, מאהבה נכזבת לטרגדיה ואסון.

[4] Alfredo Catalani (1893-1854) – מלחין אופרות איטלקי, נשכח כיום.

[5] המחול: "ריקוד נימפות המים".

[6] יוכבד דוסטרובסקי (2008-1910) – מוזיקאית מחוננת, פסנתרנית ומורה, מייסדת האקדמיה למוזיקה בירושלים, תרמה הרבה לפיתוח חיי המוזיקה בארץ.

[7] A "Geographic Films" production [US], 1922, in a series of 12 shorts (one reel) showing different sights at the Holy Land.

[8] על עבודתו של Armando Vay, ובכלל על סרטים לפי הברית הישנה והחדשה שצולמו בא"י, ראו בספר:

Sanctuary Cinema Origins of the Christian Film Industry

[9] Piero Antonio Gariazzo (1964-1879) איטלקי, רופא בהשכלתו, צייר, סופר, תסריטאי ויוצר סרטים (לפי ויקיפדיה).

[10] הסרט: "מעשה בתייר אמריקאי בארץ-ישראל", 1923, בימאי ותסריטאי: ויליאם טופקיס, צלם: יעקב בן-דוב, הפקה: קק"ל (לפי גרוס, 1991).

[11] לפי נוסח הידיעה, היה ברודי משולח של כנסיה נוצרית אוהדת ציונות. את הסרטים והתמונות שצילם הביא לג'נבה כדי להשפיע לטובת הציונות על הדיונים במתווה המנדט על א"י (1923). דפוס פעולה פרו-ציוני זה מוכר מפעילותן של כמה וכמה כנסיות נוצריות.