בית הסרט העברי

לזכר יוסי הלחמי (1933-2019), במאי, מיסד האתר וחוקר תולדות הסרט העברי והיהודי

מאמרים

מאמרים עיוניים, מאמרים היסטוריים, סקירות וניתוחים אקדמיים העוסקים בעיקר בתחום הקולנוע הארץ הישראלי המוקדם - אך גם בקולנוע הישראלי המאוחר והעכשווי ובקולנוע היהודי והעולמי.

כותבים וחוקרים, כמו גם עיתונאים וחובבים - מוזמנים לפנות באמצעות טופס הקשר באתר ולהציע או להמליץ על תכנים לפרסום.

קולנוע עדן – גן עדן של אשליות בצל החיים האמיתיים

קולנוע עדן

שבת אחת אני מוצא את עצמי יושב במסעדה איטלקית בת"א, בנווה צדק, ממש מול מה שהיה פעם קולנוע עדן. פתאום אני מרגיש את עצמי מרחף בין שני עולמות: העולם המודרני, שבו איטליה כבר כאן, והעולם הישן – שבו כל כך ידענו להתרגש ולהתפעם מפלאי תל אביב הקטנה... והנה טעם הרגע הנוסטלגי, התגבר על טעם הרגע החולף, הסתמי של הזמן. הזמן עמד מלכת ...

המשך קריאה: קולנוע עדן – גן עדן של אשליות בצל החיים האמיתיים

אונזער פילם חלוץ - על עודד הנודד בעיתונות הפולנית 1933

עודד הנודד

בשנת 1933, פרסם א.ש.יוריס סקירה על "חלוץ הקולנוע שלנו" - הסרט "עודד הנודד" בעיתון "דאס פרייע ווארט" (שני בפברואר 1933, ע' 6) בשפת היידיש, תחת הכותרת "אונזער פילם-חלוץ (צו דער פילם-אויפירונג פון 'עודד הנודד')".

המשך קריאה: אונזער פילם חלוץ - על עודד הנודד בעיתונות הפולנית 1933

מדוע ברא אלוהים את הקולנוע?

אלוהים וקלנוע

בראשית ברא אלוהים את הקולנוע / והתמונה הנעה הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני הבד ויאמר אלוהים תהי פוטוגרפיה ויהי סרט.

המשך קריאה: מדוע ברא אלוהים את הקולנוע?

אנו נהיה הראשונים - איך הגעתי לטלוויזיה החינוכית

הטלוויזיה החינוכית

בשנת 1963 הוכרז על הקמת טלוויזיה לימודית בישראל.

אמרתי בלבי, זה בשבילי, ומיד ניגשתי למשרדם.

שם קיבל את פני צבי זינדר, מאנשי התקשורת המרכזיים בתקופה ההיא וראש צוות ההקמה. בסבר פנים יפות הודיע לי כי שכל העניין הוא עדיין ביצה שלא נולדה וטוב אעשה אם אחכה לבאות. חיכיתי. לפני כן, משנת 1953 עד 1961 עבדתי ב"אולפני הסרטה הרצליה", שם עשיתי בתפקידים שונים בתעשיית סרטים, חלקם טכניים וחלקם אמנותיים.

המשך קריאה: אנו נהיה הראשונים - איך הגעתי לטלוויזיה החינוכית

גברת מרגוט

גברת מרגוט ...

כך נהגנו, אנו עובדי "אולפני הסרטה לישראל", לקרוא לבעלת העסק: מרגוט קלאוזנר. היה בזה עירוב תבשילין מסוים: מצד אחד הביחד הישראלי ולעומתו הכבוד שחשנו לה. כמובן שתוך כדי עבודה לא פגשנו בה הרבה, אבל רוחה הייתה שורה בכל. מפעם לפעם, אספה את עובדיה לשיחת גיבוש ועידוד. באחת מהן, נדמה לי 1954, ביקשה בגלל מצבו הכספי הקשה של האולפן לוותר שלושה חודשים על שכרנו. לא תאמינו, אבל נענינו לה, ובמבט לאחור נראה לי שכך היה במידה רבה בגלל אישיותה.

המשך קריאה: גברת מרגוט

הטלוויזיה ככלי בחינוך

טלוויזיה היא מכשיר אלקטרוני המשדר תמונה וקול למרחק מסוים. כל אדם שברשותו מקלט טלוויזיה יכול לקלוט את השידור הבא ממשדר מרכזי. מכיוון שבטלוויזיה יש צרוף של קול עם תמונה הרי שהיא פונה אל שני חושים באותו הזמן. העובדה שכל בעל משדר יכול לקלוט את השדר מביאה אותו אל מספר גדול יחסית של צופים-מאזינים.

המשך קריאה: הטלוויזיה ככלי בחינוך

אחראי יחידת שידורי החירום של הטלוויזיה הלימודית

יוסי הלחמי

אל: מפקד היחידה

הריני להביא לידיעתך כי מר הלחמי יוסף נתמנה לאחראי על יחידת שידורי החירום של הטלוויזיה בארץ. במסגרת תפקידו יארגן ויתאם את שידורי הטלוויזיה לנוער ומבוגרים, בעיקר כדי לשמור על רמת מורל גבוהה בציבור ועל רמת תיפקוד גבוהה של אמצעי התקשורת.

המשך קריאה: אחראי יחידת שידורי החירום של הטלוויזיה הלימודית

ילקוט מקורות לדברי ימי הסרט הארץ-ישראלי 1921

מערכת "בית הסרט העברי" מפרסמת ילקוט נוסף בסדרה של מקורות לדברי ימי הסרט הארץ-ישראלי, לשנת 1921 - ילקוטים נוספים, לתקופות שונות שבין 1897 ל-1947, מופיעים באתר זה.

ילקוט מקורות לדברי ימי הסרט הארץ-ישראלי לשנים 1921, ליקט, העיר, ההדיר וערך: יוסף הלחמי ( מהדורת 2019 - כל הזכויות שמורות © 2019).

המשך קריאה: ילקוט מקורות לדברי ימי הסרט הארץ-ישראלי 1921