Text Size
רביעי 28 יוני 2017

בית הסרט העברי

מאמרים

מאמרים עיוניים, מאמרים היסטוריים, סקירות וניתוחים אקדמיים העוסקים בעיקר בתחום הקולנוע הארץ הישראלי המוקדם - אך גם בקולנוע הישראלי המאוחר והעכשווי ובקולנוע היהודי והעולמי.

כותבים וחוקרים, כמו גם עיתונאים וחובבים - מוזמנים לפנות באמצעות טופס הקשר באתר ולהציע או להמליץ על תכנים לפרסום.

על צילום, חיים, מוות ושירה

התפתחות המדע והטכנולוגיה במאה ה-19 הביאה לעולם כמה מההמצאות ששינו את פניו.

בני דורן התרשמו מהן מאוד וראו בהן שילוב מוצלח של הישגים גשמיים ורוחניים והוכחה ברורה לכוחו העצום של שכל האדם. אחת מהמצאות אלה הוא הצילום.

המשך קריאה: על צילום, חיים, מוות ושירה

קַדְמַת עֵדֶן - פרקים מהגדת בית הקולנוע הראשון בתל-אביב

פרקים מהגדת בית הקולנוע הראשון בתל-אביב. אולם "עדן" היה הראשון להקרנת סרטים בתל-אביב ופעל במשך 61 שנים, משנת 1914 עד 1975. שנותיו היו מרתקות ושלובות בחיי העיר ומקימיה. כאן הבאתי רק מעט מעלילות התקופה הראשונה של "עדן". הסיפור המלא עדיין מחכה להיסטוריון שייטול משימה זו על עצמו.

אולם "עדן" היה הראשון להקרנת סרטים בתל-אביב. הוא פעל במשך 61 שנים, מ-1914 עד 1975, וחייו היו מרתקים ושלובים בתולדות העיר. הדברים הבאים נוגעים בעיקר לשנותיו הראשונות של "עדן", וגם הם רק מעט מהרבה. הסיפור המלא עדיין מחכה לחוקר שייטול משימה זו על עצמו.

המשך קריאה: קַדְמַת עֵדֶן - פרקים מהגדת בית הקולנוע הראשון בתל-אביב

ויהי מה, היסטוריה של הקולנוע הארצישראלי

ויהי מה, אוסף חיבורים העוסקים בפרשיות השונות של הסרט הארצישראלי.

ויהי מה

רוב הסרטים הארצישראלים התכוונו לשרת את התעמולה שמטרותיה היו להפיץ את האמונה הציונית ולאסוף כסף למימוש יעדיה. בהשפעת יעדים אלו, התפתחו התכונות המיוחדות של הסרט הארצישראלי, והן ממשיכות להשפיע על הסרט הישראלי אחרי 1948: משום כך יש עניין בחקירת הגורמים שהשפיעו על יצירת הסרט הארצישראלי.

קיבצתי כאן כמה מחיבורי העוסקים בפרשיות שונות של הסרט הארצישראלי, ואני מקווה שיוסיפו להתפתחותו של המחקר בתולדות בתולדות הקולנוע בארץ.

המשך קריאה: ויהי מה, היסטוריה של הקולנוע הארצישראלי

אורי זוהר - הממזר והמלך של הקולנוע הישראל

"תיעוד מעניין רק כאשר הוא ממוקם בהקשר פיקטיבי, ופיקציה מעניינת רק כאשר היא מקבלת תוקף על-ידי הקשר תיעודי. הגל החדש (הצרפתי) יכול להיות מוגדר באופן חלקי באמצעות היחס החדש הזה בין פיקציה לבין מציאות."  ז'אן לוק גודאר[1]

המשך קריאה: אורי זוהר - הממזר והמלך של הקולנוע הישראל

עודד הנודד - מסיפור לסרט

על הסרט העלילתי העברי הראשון, עודד הנודד - החזון והמעשה.

רוצים "פילם גדול"

במוצאי שבת 4 ביוני 1932, התקיימה הצגת הבכורה לקהל של הסרט "ויהי בימי",[1] סרטה העלילתי הראשון והקצר של חברת הסרטים פא"י (פילם ארץ-ישראלי) חיים הלחמי ושות'.

המשך קריאה: עודד הנודד - מסיפור לסרט